Konsola PS4 jest już dostępna na Europejskim rynku od 3 tygodni więc może nadszedł czas abym przedstawił wam swoją opinię na jej temat, po tym krótkim, kilkutygodniowym jej użytkowaniu. Nie jest to typowa recenzja ani typowy test ponieważ uważam, że nie ma

sensu dokładnie oceniać konsoli gdy nie ma na nią pokaźnej biblioteki gier która by pokazywała rzeczywistą moc sprzętu, wszelkie próby oceny mogą dotyczyć kwestii wykonania, podzespołów, a i tak, tak naprawdę nie będą miały znaczenia gdy za rok będziemy grali na PS4 w naprawdę cudowne gierki.

 

Obudowa.

Obudowa konsoli jest wykonana z dobrej jakości plastiku, w większości jest ona matowa. Na nieszczęście projektant postanowił umieścić w niej część z plastiku lakierowanego który szybko się brudzi i rysuje, ten element choć jest być może atrakcyjnie wizualny, mógłby nie istnieć. Konsola powinna być cała z matowego plastiku tak jak PS3 Slim czy PS2.

Kształt obudowy jest fajny, gdy weźmie się PS4 do reki to czuć jej ostre zakończenia, stojąc czy leżąc, prezentuje się ona atrakcyjnie, co ważne jest mała i można ją wszędzie wcisnąć. Ścięte boki niestety nie idą w parze z praktycznością użytkowania ponieważ gdy konsola leży a my chcemy podłączyć do niej kable, to patrząc z góry mamy utrudniony widok na tył bo ścięta obudowa zasłania gniazda, trzeba niekiedy wpinać się na ślepo. Obudowa fajna ale w sumie mało praktyczna, na pewno PS4 Slim zostanie pozbawiona skośnych kształtów.

 

Architektura.

O wnętrznościach pisałem już wiele razy. W konsoli znajduje się 8 rdzeniowy procesor AMD Jaguar, układ graficzny AMD o mocy 1.84 Tflops, 8GB Ram DDR5 i to są te najważniejsze komponenty które wpływają na moc konsoli. O ich sile możecie się przekonać grając w Killzone Shadow Fall, na PC nie ma tak dobrze wyglądającej gry więc argument, że na rynku dostępne są komputery o 2 razy większej mocy przemawiający za ich zakupem, rozmywa się we mgle.

Podzespoły umieszczone w PS4 nie są rewolucją, nie powodują, że maszyna jest sprzętem który przyleciał do nas z przyszłości w wehikule czasu ale wystarczą do wyświetlania pełnych szczegółów światów w rozdzielczości 1080p i 60 FPS. Można narzekać na teoretycznie słabą wydajność ale z takim losem musimy się pogodzić. Od mniej więcej ponad 2 lat było wiadomo, że Sony ma kłopoty finansowe i ich następna konsola nie będzie tak mocarna jak jej poprzedniczki w dniu premiery.

 

Kontrolery.

Od razu napiszę, że kamery nie testowałem więc przejdę do krótkiego omówienia kontrolera Dualshock 4. Jest to najlepsza jak dotąd wersja tego pada w historii Sony. Główne zmiany dotyczą wyglądu triggerów które poprzez wygięcie do zewnątrz zyskały na użyteczności, strzelanie nie sprawia żadnych problemów, palec się nie ześlizguje. Gałki analogowe, tutaj wydaje mi się, że gałki z DS3 były fajniejsze a już na pewno zdecydowanie bardziej miłe w dotyku. Wklęsłe gałki w DS4 nie powodują, że trzymamy kciuki cały czas w środku ich okręgu tak jak było to założone przez projektantów. Ich wykonanie jest na gorszym poziomie niż tych w DS3 oraz pada od Xboxa 360. Guma nie jest dobrej jakości.

Po kilkudziesięciu godzinach grania można zauważyć drobne starcie, ale takie naprawdę drobne, nic z tych rzeczy które widzieliśmy jakiś czas temu na zdjęciach krążących w sieci. Wydaje mi się, że gałki ulegną zmianie w następnych wersjach pada. Krzyżak i przyciski są okej. Panel dotykowy tez można określić jako dobry a jego obsługa przypomina poruszanie się za pomocą touch pada w laptopach, niektóre gry jak War Thunder to wykorzystują ponieważ twórcy nie pokwapili się o zmianę interfejsu w stosunku do wersji PC gdzie obsługujemy menu myszą. Głośnik w padzie działa bardzo dobrze i głośno, szczególnie w Warframe. W niektórych grach jest to trochę denerwujące np. w Resogun. Na szczęście można go wyłączyć w opcjach. Słuchawki podpięte do pada przez wtyk mini jack mogą transmitować cały dźwięk z gry lub dźwięk z czata i wykonują to bardzo dobrze.

Odnośnie czasu pracy akumulatora to nie sprawdziłem tego szczegółowo ale mogę napisać, że nie ładowałem go dosyć często. Dioda z tyłu kontrolera nie sprawiała mi problemów, nie przeszkadzała w graniu, mimo to mogłoby jej nie być ponieważ jest to chyba najbardziej zbędna i bezsensowna część tego pada. Dualshock 4 jest naprawdę super wygodny i jeżeli w przyszłości poprawi się jakość jego wykonania to będzie to najlepszy kontroler na rynku, w zasadzie to już teraz nim jest. Do PS4 można podłączyć też klawiaturę USB, przewodową i bezprzewodową, myszka jak na razie nie działa.

 

Gry.

O sile systemu do gier stanowią gry. W tej chwili jest z tym problem ponieważ tak naprawdę dostajemy tylko jedną świetnie wyglądającą grę, jest to Killzone Shadow Fall. Reszta dostępnych tytułów to można by rzecz multiplatformowe gnioty takie jak Battlefield 4, COD: Ghosts, Assassin’s Creed IV: Black Flag, NFS: Rivals, FIFA 14 itp. Te gry oprócz odrobinę lepszej grafiki nie wnoszą nic co miało by zostać określone mianem tytułu następnej generacji. Dobrych gier na PS4 jest w tej chwili zdecydowanie za mało, Sony nie postarało się o odpowiednie tytuły ekskluzywne które by oferowały nam dobrą rozgrywkę do czasu nadejścia kolejnej fali gier wiosną 2014.

To dopiero start systemu, więc nie można narzekać, mimo to odczuwam niedosyt ponieważ do czasu premiery DriveClub czy Watch Dogs nie będę miał w co grać. Darmowe tytuły które są dostępne na PS4 to War Thunder, Warframe, Blacklight Retribution i DC Universe Online. Wszystkie znane z PC. Najlepszą i dającą najwięcej frajdy jest chyba War Thunder. Warframe wieje nudą i wtórnością, Blacklight to tylko marna namiastka prawdziwej klasy FPSów, a DC Universe który miał być nowym otwarciem tej gry wygląda tak samo jak na PC. Gry Free 2 Play to tylko ciekawostki.

Soft.

System operacyjny konsoli i aplikacje na nim zainstalowane są dosyć ubogie, szczerze to aplikacji w polskiej wersji konsoli nie ma wcale. Mamy dostęp tylko do gier i sklepu PSN. W ustawieniach możemy zmienić wszystkie potrzebne funkcję, aktualizacje instalują się szybko i bez problemów. Na konsoli można mieć kilka kont, można też założyć blokadę rodzicielską. Można się logować rozpoznawaniem twarzy, do tego celu potrzebna jest kamera. Konsola rezerwuje sobie prawie 100GB na swoje działanie.

Nie wiem co tam jest zainstalowane ale ta liczba mnie przeraża. Rozumiem, że oprócz OS system korzysta z pliku wymiany w grach, może też jest tworzony jakiś backup, ale 100GB? Nie ma sensu tego dociekać, na gry mamy 400GB z groszami, spokojnie starczy to na instalacje kilkunastu tytułów a w razie czego, z łatwością wymienimy dysk na większy. Sklep PS Store chodzi szybko ale jak będzie z tym w przyszłości? Wydaje mi się, że może trochę zwolnić, czego byśmy nie chcieli.

 

Praca konsoli.

Konsola pracuje dobrze, jest trochę głośna, wiatraki chodzą ale podczas grania ich nie słychać ponieważ są przykryte dźwiękiem z gry. PS4 włącza się i wyłącza dosyć długo, powinno się to odbywać w mgnieniu oka ale taki jest OS, nic nie poradzimy. Konsola się nie przegrzewa, gry się nie zawieszają, aby była jasność, nie zaobserwowałem żadnej awarii tego sprzętu, żadnej. Nie ma problemów z wyjściem HDMI i brakiem sygnału mimo tego, że jest to produkcja chińska. Konsola pracuje sprawnie i wywiązuje się ze swojego zadania w 100%. Konsolę podłączałem do paru telewizorów, Samsung HD i Sony Full HD, na obu obraz był świetny.

Co się za tyczy pracy na monitorach to od razu muszę napisać, że konsola musi być podłączona do monitora 16:9 Full HD, gdyż z monitorem 16:10 1680×1050 nie chciała współpracować, przez kabel HDMI – DVI. W przypadku 16:9 Full HD konsola wyświetla obraz przez HDMI ale także i przez HDMI – DVI. Tak więc odnośnie monitora, Full HD (1080p), HDMI oraz z wbudowanymi głośnikami ponieważ, każdy monitor z głośnikami ma wyjście na słuchawki i dzięki temu podłączymy sobie dźwięk do sprzętu stereo pozbawionego wejścia optycznego audio przy pomocy kabla mini jack – rca.

 

Plusy:

Najważniejszym plusem tej konsoli jest zwiększona moc obliczeniowa dzięki które gry będą wyglądały po prostu lepiej, nie ma rewolucji ale jest zauważalna ewolucja. Poprawiono także kontroler, to też należy zanotować jako plus. No i w zasadzie tyle, kolejne plusy będą dodawana przy okazji pojawienia się dobrych tytułów czy wypuszczenia na rynek okularów VR lub usługi Gaikai…

 

Minusy:

Znaczących minusów ta konsola nie ma, to, że brak jest na nią w tej chwili aplikacji oraz dobrych gier nie może być zanotowane jako minus.

 

Sony PlayStation 4 (PS4) specyfikacja techniczna, dane techniczne, parametry, możliwości:

  • Opis: Konsola Sony PlayStation 4 (PS4) to następczyni konsoli PS3 którą doskonale wszyscy znają. Po raz pierwszy Sony pokazało możliwości nowego systemu 20 lutego 2013 na specjalnie zorganizowanej konferencji PlayStation Meeting 2013. Został wtedy pokazany kontroler Dualshock 4 oraz gry na tę konsolę, samej konsoli nie pokazano. 10 czerwca 2013 roku podczas konferencji prasowej na E3 2013 zostaliśmy w końcu uraczeni wyglądem konsoli. Zostało też pokazanych kilka nowych gier oraz podana do publicznej wiadomości cena urządzenia. Z kolei 20 sierpnia na kolejnej konferencji poznaliśmy datę premiery konsoli PS4 na świecie.
  • Data premiery: 20 luty 2013 oraz 10 czerwca 2013
  • Rozpoczęcie sprzedaży: 15 listopad 2013 w USA, 29 listopad 2013 w Europie i 22 luty 2014 w Japonii.
  • Kolor: Jet Black
  • Kod produktu: CUH-1000A series
  • Wymiary: 275×53×305 mm (szerokość x wysokość x długość)
  • Waga: 2.8 Kg
  • Zawartość pudełka: Konsola PS4, Dualshock 4, headset mono, kabel zasilający, kabel usb, kabel HDMI
  • Obudowa: Konsola PS4 jest wykonana z matowego i błyszczącego plastiku. Obudowa jest stylowa, lekko zakrzywiona przez co nabiera charakteru. Konsola jest mniejsza niż PS3 Slim, nie posiada wyprowadzonego na zewnątrz zasilacza. Układ chłodzenia został tak dobrany aby urządzenie się nie przegrzewało.
  • CPU (procesor główny): Taktowanie 1.6 GHz, Specjalnie przygotowany na potrzeby PS4 procesor który ma 8 rdzeni, jego architektura to x86-64 firmy AMD kod „Jaguar” (jest to część APU konsoli), L2 Cache 2x2MB,
  • GPU (procesor graficzny): Układ graficzny z rodziny Radeon firmy AMD o mocy 1.84 TFLOPS (jest to część APU konsoli), (układ ma wbudowanych wiele różnych rozwiązań technologicznych firmy Sony o którym będziemy informowani na bieżąco w trakcie jej życia), 1152 rdzenie,
  • Karta dźwiękowa: brak szczegółowych informacji
  • Pamięć RAM (pamięć systemowa współdzielona z GPU): 8GB szybkiej pamięci GDDR5 5500MHz, 256-bit, 176GB/s, 28nm
  • Dysk twardy (HDD): 500GB, możliwa wymiana we własnym zakresie na inny model 3.5 cali
  • Napęd optyczny: 6x Blu-Ray i 8x DVD (W tej chwili nie jest jasne czy blu-ray będzie odtwarzał filmy w 4K)
  • I/O porty (porty wejścia i wyjścia): USB 3.0 ,AUX, HDMI, wyjście optyczne audio S/PDIF
  • Sieć: Gigabit Ethernet, 802.11 b/g/n Wi-Fi, i Bluetooth 2.1
  • System operacyjny: Brak nazwy, wspomagany przez GAIKAI i usługi PS Cloud
  • Kompatybilność wsteczna: Brak, można będzie grać w gry z PS3 i innych konsol poprzez GAIKAI (nie wiadomo kiedy serwis będzie dostępny w Europie) i PS Cloud
  • Ogólna wydajność: 1.84 TFLOPS
  • Cena: Cena konsoli PS4 w Polsce wynosi 1699zł (399 Euro w Europie, 399 USD w USA)

 

Kontroler (Joypad)

  • DualShock 4 to kontroler z poprawionymi przyciskami typu Trigger, wklęsłymi gałkami analogowymi, przyciskiem share który umożliwia udostępnianie filmów z rozgrywki w sieci, głośnikiem, wejściem na headset stereo, panelem świetlnym i komunikacją bezprzewodową, możliwością ustalania swojego położenia w przestrzeni 3D.
  • Kolor: Jet black, ponadto dwa kolory dodatkowe, Magma red i Wave blue
  • Kod produktu: CUH-ZCT1
  • Wymiary: 162mm × 52mm × 98mm (szerokość x wysokość x głębokość)
  • Waga: 210 gram
  • Przyciski: przycisk PS, przycisk SHARE, przycisk OPTIONS,
  • Krzyżak (góra/dół/lewo/prawo), Przyciski akcji (trójkąt, koło, krzyżyk, kwadrat), R1/L1/R2/L2 button, Lewa gałka analogowa / przycisk L3, Prawa gałka analogowa / przycisk R3, Przycisk Pad
  • Panel dotykowy: 2 punktowy pojemnościowy panel dotykowy z funkcją przycisku
  • Sensor ruchu: 6 osiowy sensor ruchu, 3 osiowy żyroskop i 3 osiowy akcelerometr
  • Inne funkcję: Panel świetlny, wibracje, głośnik mono
  • Złącza: USB (Micro B), port rozszerzeń, wejście na headset stereo
  • Komunikacja bezprzewodowa: Bluetooth® Ver2.1+EDR
  • Zasilanie: Wbudowana bateria litowo-jonowa wielokrotnego użytku, pojemność 1000mAh, pobór mocy DC3.7V
  • Akcesoria: Ładowarka biurkowa na 2 kontrolery
  • Cena: 59 Euro

 

Kontroler (kamera):

  • KameraPlayStation®Camera to unowocześniona kamera która będzie pozwalała na nagrywanie nas podczas gry lub też dzięki niej będziemy mogli się logować automatycznie do systemu. Kamera będzie rozpoznawała ludzki głos oraz gesty dzięki czemu będzie mogła być użyta przy obsłudze interfejsu konsoli.
  • Kolor: Jet black
  • Kod produktu: CUH-ZEY1
  • Wymiary: 186mm × 27mm × 27mm (szerokość x wysokość x głębokość)
  • Waga: 183 gram
  • Rozdzielczość maksymalna: 1280 x 800 x 2
  • Inne rozdzielczości: 1280×800 @ 60fps, 640×400 @ 120fps, 320×192 @ 240fps
  • Obsługiwane formaty: RAW, YUV (nieskompresowany)
  • Obiektywy: 2 obiektywy, f/2, zmienne ustawianie ostrości
  • Zakres uchwycenia: 30cm
  • Pole widzenia: 85 stopni
  • Mikrofon: 4 kanałowy
  • Złącze: Dedykowane (AUX)
  • Długość kabla: 2m
  • Cena: 49 Euro

 

Dane techniczne konsol / porównanie
Sprzęt PS4 Xbox ONE Wii U
System operacyjny: PS4 XrossMediaBar + Gaikai (granie w chmurze) brak informacji Wii U
Procesor CPU lub APU Specjalnie przygotowany na potrzeby PS4 procesor wykonany w technologii APU (procesor główny i układ graficzny w jednym chipie) firmy AMD (kod: Jaguar) wyposażony w 8 rdzeni, architektura chipu to x86-64 x86-64 wyposażony w 8 rdzeni firmy AMD (kod: Jaguar) 3 rdzeniowy procesor firmy IBM PowerPC (kod: Espresso) o częstotliwości taktowania 1.24 GHz, 45nm
Pamięć masowa:
500GB (możliwa wymiana we własnym zakresie) 500GB 8GB – 32GB wbudowanej pamięci flash
Pamięć RAM:
8GB GDDR5 współdzielona z układem graficznym, prędkość to 176GB/s 8GB DDR3 2GB GDDR3 1066 MHz prędkość to 17GB/s
Karta graficzna:
Układ graficzny AMD Radeon o mocy 1.84 TFLOPS, 1152 rdzenie, 28nm Układ graficzny zbliżony do AMD Radeon 7790, 768 rdzeni, 28nm Układ graficzny AMD Radeon 550MHz (kod: Latte), 40nm, część układu oparta na R700
Pamięć L1 i L2 Cache: 2 x 2MB 2 x 2MB 64 kb łącznie L1. 3MB eDRAM L2 cache, 512kb, 2MB, 512kb na każdy rdzeń
HDMI Rozdzielczości: 1080p 60FPS dla gier, 4K dla filmów 1080p 60FPS dla gier, 4K dla filmów 1080p, 1080i, 720p, 480p, 480i
Nośnik zewnętrzny dla gier: 6x Blu-Ray i 8x DVD 6x Blu-Ray i 8x DVD 12-centymetrowe dyski – pojemność 25GB (maksymalna prędkość odczytu 22.5 MB/s), konsola nie odtwarza filmów DVD ani Blu-ray
Nośnik zewnętrzny: 6x Blu-Ray i 8x DVD 6x Blu-Ray i 8x DVD 12-centymetrowe dyski – pojemność 25GB (maksymalna prędkość odczytu 22.5 MB/s), konsola nie odtwarza filmów DVD ani Blu-ray
Kompatybilność wsteczna: Brak, granie w gry z PS3 poprzez GAIKAI, PS Cloud i internet Brak Tak, z grami i kontrolerami z konsolą Wii
wejścia/wyjścia: USB 3.0, AUX, HDMI, wyjście AV, wyjście optyczne audio S/PDIF, Wi-Fi B/G/N USB 3.0, HDMI, wyjście AV, wyjście optyczne audio S/PDIF, Wi-Fi B/G/N HDMI, Wii D-Terminal, Wii Component Video, Wii RGB, Wii S-Video Stereo AV, Wii AV, karty SD, SDHC, USB, Wi-Fi B/G/N, USB 2.0
Granie online, koszt: Abonament PlayStation Plus, 49 dolarów za rok, 17,99 za 3 miesiące i 9,99 za miesiąc Abonament Xbox Live, nie podano ceny Nintendo Network, Miiverse
Ogólna wydajność: 1.84 TFLOPS 1.24 TFLOPS
Cena: 399 USD 499 USD   1149zł – 1393zł

 

Dane techniczne konsol / porównanie
Sprzęt Xbox 360 PS3 PS4
System operacyjny: Xbox 360 Dashboard NXE 2.0.15574.0 PS3 XrossMediaBar 4.21 PS4 XrossMediaBar + Gaikai (granie w chmurze)
Procesor CPU lub APU CPU – 3.2 GHz PowerPC Tri-Core Xenon (90-45nm) CPU – 3.2 GHz Cell BE w/ 1 PPE & 6 SPEs (90-45nm) Specjalnie przygotowany na potrzeby PS4 procesor wykonany w technologii APU (procesor główny i układ graficzny w jednym chipie) firmy AMD (kod: Jaguar) wyposażony w 8 rdzeni, architektura chipu to x86-64
Pamięć masowa:
2.5 inch SATA HDD (20-320 GB) or 4 GB SSD, MS proprietary upgrade 2.5 inch SATA HDD (20-320 GB), openly upgradable 500GB (możliwość wymiany we własnym zakresie)
Pamięć RAM:
512MB – GDDR3 RAM at 700 MHz, 10MB Embedded DRAM prędkość to 22GB/s 256MB XDR at 3.2GHz, 256MB GDDR3 at 700MHz VRAM prędkość to 25GB/s 8GB GDDR5 współdzielona z układem graficznym, prędkość to 176GB/s, 5500MHz
Karta graficzna:
500 MHz ATI Xenos 550 MHz NVIDIA/SCEI RSX ‚Reality Synthesizer’ Układ graficzny AMD Radeon o mocy 1.84 TFLOPS, 1152 rdzenie, 28nm
Pamięć L2 Cache: 1 MB 512 KB + 256 KB per SPE (8 SPEs, 1 disabled, in the PS3) 2 x 2MB
HDMI Rozdzielczości: 480p, 480i, 720p, 1080i 480i, 480p, 720p, 1080i, 1080p 1080p 60FPS dla gier, 4K dla filmów
Nośnik zewnętrzny dla gier: Dual-Layer DVD-ROM (up to 17GB of data) at 4.36-15.85MB/s 2x Blu-ray BD-ROM (up to 54GB of data) at 9MB/s 6x Blu-Ray i 8x DVD
Nośnik zewnętrzny: DVD, Compact Disc, Download Blu-ray 2x, DVD, Compact Disc, Download 6x Blu-Ray i 8x DVD
Kompatybilność wsteczna: up to 478 Xbox games PS1(all), PS2(1st & 2nd Gen. Models) Brak, granie w gry z PS3 poprzez GAIKAI, PS Cloud i internet
wejścia/wyjścia: 3 USB 2.0, Ethernet (RJ45) 2-6 USB 2.0, Ethernet (RJ45), CF Slot (Type I, II), SD Slot (Regular, Compact), Memory Stick (+Duo), Optical Audio USB 3.0 ,AUX, HDMI, wyjście AV, wyjście optyczne audio S/PDIF, Wi-Fi B/G/N
Granie online, koszt: Xbox Live ($5/mo.) PS Network (Free) Abonament PlayStation Plus, 49 dolarów za rok, 17,99 za 3 miesiące i 9,99 za miesiąc
Ogólna wydajność: Około 0.2 TFLOPS Około 0.2 TFLOPS 1.84 TFLOPS
Cena: $199.99 USD $249.00 USD 399 USD

 

Podsumowanie.

Nie będę bawił się w oceny, konsola jest dobra, jest to najlepsza konsola na rynku, za jakiś czas pojawią się gry które zmiotą konkurencję i wtedy zobaczymy do czego naprawdę zdolny jest ten sprzęt, gwarantuje, że kopara wam opadnie. Owszem, fajnie by było gdyby PS4 była na tyle mocna aby pociągnąć gry w 4K i 60 FPS, odtwarzała płyty CD Audio i MP3, pozwalała na podpięcie dysku USB, mogła by też prać nasze obsrane majtki itp. itd. Miejmy jednak na uwadze to co podkreśla jej producent, czyli firma Sony, PS4 to konsola do gier i tak należy ją postrzegać. No więc włożyłem grę do czytnika, grałem, bawiłem się świetnie, więc do czego mam się przyczepić? Do niczego, konsola do gier to konsola do gier i z tego zadania wywiązuje się świetnie, Amen.

 

Kupić czy nie kupić?

Jeżeli nie czujesz w tej chwili ciśnienia na zakup to nie kupuj, najlepiej będzie to zrobić za rok, kiedy to na rynku będą już dostępne takie hity jak DriveClub, Watch Dogs, Wiedźmin 3, Dragon Age III, Destiny itp. W tej chwili dobrych gier jest naprawdę jak na lekarstwo. W ciągu roku powinna się też rozwiązać kwestia wysokiej ceny konsoli i gier. PS4 powinna kosztować mniej niż 1699 zł, albo jeszcze lepiej, mniej niż 1500 zł a i ceny gier nie powinny już przekraczać 200 zł.

 

Wasze oponie o sprzęcie w komentarzach.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.